09.12.17 Koncert: Johannes Mannov & Christian von Gehren

Odense, Odeon: Konservatoriets Koncertsal Kl. 19:00

Arrangør: SDMK
Sted: Odeon: Konservatoriets Koncertsal
Pris: Fri entré

Det er et par højt profilerede internationale kunstnere der indtager scenen, når operasanger Johannes Mannov og pianist og dirigent Christian von Gehren giver koncert i Konservatoriets Koncertsal i Odeon.


Johannes Mannov er en af Danmarks mest erfarne og alsidige sangere og sangpædagoger. Efter det første engagement som medlem af ensemblet på operaen i Kassel, Tyskland har han i løbet af sin verdensomspændende karriere regelmæssigt sunget i bl.a. Amsterdams Concertgebouw, London Barbican Centre, Berliner Filharmonien, Leipzig Gewandhaus, ved festivaler i Perth, Edinburgh, Istanbul, Singapore og med samtlige danske landsdelsorkestre.

Som operasanger har han, udover et årelangt samarbejde med Den Kgl. Opera i København, bl.a. sunget på Bastilleoperaen i Paris, i Santiago de Chile, ved statsoperahusene i Hamburg og Berlin og i USA ved operahuse i Seattle, Cincinatti og San Diego. Han har optrådt med dirigenter som Mstislav Rostropowitch, Lord Yehudi Menuhin, Sir Neville Marriner, Leif Seegerstam, Herbert Blomstedt, Christopher Hogwood, Kent Nagano, Anthony Pappano, René Jacobs, Phillippe Herreweghe, Lars Ulrik Mortensen, Mikael Schønwandt, Armin Jordan, Jeffrey Tate og Peter Schreier.

Repertoiret spænder fra tidlig barok til samtidig musik og omfatter mere end 40 operaroller på 8 sprog, i produktioner af instruktører som Peter Konwitchny, Kasper Holten, David Pountney, Willy Dekker, Francesca Zambello, Guy Joosten og Graham Vick. Johannes har personligt samarbejdet med en række af vor tids komponister, bl.a. Paul Ruders, Luigi Nono, Wolfgang Rihm og Philip Boesmanns om uropførelser af deres vokalværker. Han er desuden en flittig kammermusiker og ofte aktiv med et vidtfavnende lied-repertoire på danske og internationale koncertpodier.

Johannes har i en årrække virket som sanglærer ved institutioner i ind- og udland. bl.a. ved Universität der Künste, Berlin, ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, på Operaakademiet og privat. Han har stået for kurser i Danmark, Tyskland, Israel og Østrig. Til daglig underviser han solo- og ensemblesang på bachelor- og kandidatniveau som professor i sang ved Hochschule für Musik i Nürnberg og på Syddansk Musikkonservatorium i Odense.


Christian von Gehren uddannede sig til dirigent og pianist ved Hochschule für Musik Karlsruhe og det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Han gennemførte sin studeier med udmærkelser ved begge institutioner, hvor hanbla.. modtog undervsining af Wolf-Dieter Hauschild og Michel Tabachnik. I 1993 debuterede Gehrer som opera-dirigent med Weber’s Der Freischütz ved Castle Festival Zwingenberg. 

Fra 2001 til 2003 var han dirigent ved og musikalsk assistent for den musikalske leder af Leipzig Opera. han genopbyggede ensemblet og opførte Mendelssohn’s eneste opera The Wedding of Camacho med Gewandhaus Orchestra Leipzig concertante.

Siden 2004 har han været freelance kunstner og har bl.a. kunne opleves ved Malmö Musik Theater, Münchner Rundfunkorchester, Oper Dortmund and Thessaloniki Opera. I 2005 instruerede han Bohuslav Martinů’s opera Greek Passion ved the Royal Opera House Covent Garden i Brno. Siden 1999 har von Gehren arbejdet tæt sammen med Bregenz Festival, hvor han senest har dirigeret Wiener Symphoniker i en række opførsler af Puccini’s Tosca.

Fra 2010 til 2015, arbejdede Christian von Gehren ved Carl Orff Festival Andechs. Under hans ledelse indspilledes Carl Orffs musik til Shakespeare’s En Midsommernats Drøm for første gang. Carl Orff Foundation belønnede ham i 2016 med Carl Orff Prisen. Siden efterårssemesteret har han undervist ved Robert-Schumann-Hochschule Düsseldorf.

 

Schumann og Heine

Det er ikke kun digte af Heinrich Heine som R. Schumann bruger til sin første samling af sange “Myrthen”, men det er sikkert at Heine spillede en central rolle i komponistens Liedkompositioner. Det var fra Heines “Buch der Lieder” at R. Schumann hentede materiale til både “Dichterliebe” og til hans Liederkreis Op.24. R. Schumann betragtede selv “Myrthen" som det blomsternavnet antyder: En buket af sange der skulle tjene som gave til Clara Wieck ved deres bryllup. Men Myrthen er også en slags blotlæggelse af ham selv som kunstner, menneske og ægtemand overfor sin brud. Han har nøje udvalgt de 26 digte i samlingen, og forskere er slet ikke færdige med at regne de symboler ud der ligger gemt i denne leg med tal, tonearter, temaer og ord. Et eks.: I samlingen er der ligeså mange sange som der er bogstaver i det tyske alfabet. Det fører for vidt her at gå i detaljer om R. Schumanns livslange beskæftigelse med sine to alter egoer Eusebius og Florestan, men i sang nr. 5 og 6 - (5. og 6. bogstav i alfabetet er hhv. E og F) - i Myrthen, er det tydeligvis hhv. Eusebius, som symboliserer den melankolsk rolige, og Florestan, som står for den temperamentsfulde og vilde del af Schumann, der kommer til orde. 


Petrarca og Liszt

Også uden Liszt var Petrarca og hans sonetter berømte over store dele af Europa. Petrarca bruger sin, muligvis fiktive, forelskelse i kvinden Laura til i sonetform at lade kampen mellem ånd og krop, mellem himmel og jord udspille sig på papiret. Levemanden og munken Liszt - på en og samme gang diabolsk og forgudet, moralsk og promiskuøs, spartansk og udsvævende - følte sig allerede som ung tiltrukket af Petrarca’s poetiske omgang med augustinsk moralfilosofi, som den kommer til udtryk i hans sonetter. Fascinationen skulle vise sig at vare ved et helt liv. Der findes langt over 100 melodiudkast til sonet-teksterne og Liszt udgav ikke mindre end 4 versioner med mere end 40 års afstand: 2 for klaver alene og 2 for sang og klaver. Som verdensberømt klavervirtuos rejste Liszt verden tynd i de 2 Offenbacher rejsekareter han selv ejede. Det var hestetrukne limousiner med bad, spisesalon, sovekammer samt stumt klaver. Da han var midt i 30’erne havde han nået at tjene så enorme summer som pianist at han kunne leve resten af sit liv af renterne alene! Måske er det en af grundende til at han nu om dage er blevet kaldt sin tids rockstar. Om hans meget fremsynede kompositioner har fundet vej helt ind nutidens popmusik, skal der ikke gisnes om her, men rækken af komponister fra det 20. og 21. århundrede, som enten selv vedkender sig at stå på hans skuldre, eller af andre er blevet tildelt denne ærefulde plads, er lang: “ I grunden stammer vi alle fra ham - ikke mindst Wagner - og kan takke ham for det beskedne vi formår. César Frank, Richard Strauss, Debussy …. alle er grene på Liszt’s træ”. Sådan vedkendte komponisten Busoni sig Liszt’s indflydelse på eftertiden. Til den række kan uden tøven tilføjes Strawinsky, Bartok og Rihm.

 

Schubert og Goethe

Heller ikke Goethe er den eneste digter af de Schubertsange vi har udvalgt til koncerten, men Schubert kom i de mere end 600 Lieder han nåede at komponere, hele tiden tilbage til Goethe. Han er den forfatter han brugte flittigst når der skulle skrives sange. Schubert var fra helt ung af en del af en kreds af venner i Wien kendt under navnet Unsinngesellschaft (Nonsensselskabet). Til kredsen hørte musikere, digtere, malere, jurister og teologer. Flere af dem, som f.eks. hans nære venner Mayerhofer eller Schober, har leveret tekster til hans sange, men uden Schuberts musik er det svært at forestille sig at disse digte ville være kendte i dag. Et godt eksempel på hvad Schubert formår med et digt af tvivlsom kvalitet, er Totengräbers Heimweh af Nikolaus J. Craigher. Det noget svulstigt sentimentale ordvalg forhindrer ikke Schubert i at levere musik, der helt unikt forløser digtets storladne tema.

 

Program:

Robert Schumann

Myrten Op. 25
Widmung 
Freisinn
Schenkenbuch Lieder
Venzianische Lieder
Hochländers Abschied
Du bist wie eine Blume 

 

Franz Liszt:

Sonetti di Petrarca
Pace non Trovo

 

Franz Schubert

An der Donau D553
Totengräbers Heimweh D842
Im Frühling D882
Prometheus D674
Taubenpost D965 a 

Tilbage