29.05.2015 13:40
Af: Kasper Bøg

”Jeg tror ikke jeg kan gøre noget halvt”

Nanna Bottos / Sang


”Jeg vil gerne bare skabe noget. Skrive musik og skabe events. Være med til at få nogle ting til at ske. Det betyder meget for mig.”  

Nanna Bottos er bachelorstuderende rytmisk sangerinde ved Syddansk Musikkonservatorium i Odense og godt på vej til at etablere sig som en central figur i Odenses blomstrende musikliv. Med lige dele kærlighed til at komponere og spille egen musik og til at arrangere koncerter og events ved byens mange festivaler og kulturelle tiltag har Nanna altid et par spændende bolde i luften.

”Jeg tror altid jeg har haft en trang til at skabe ting. Om det så har været musik eller arrangementer eller koncerter. Jeg synes det er fedt at få en idé og så føre den ud i livet. Jeg startede allerede på efterskolen, hvor jeg lavede et kor, selvom jeg nærmest ikke vidste hvad en akkord hed dengang. Og jeg arrangerede selv koncerter på MGK, fordi jeg synes vi ikke havde koncerter nok dernede.”

Ambitionsniveauet er steget siden efterskoletiden og i dag er Nanna blandt andet primus motor i SDMK´s tilstedeværelse på Havnekulturfestivalen i Odense, et kulturnatsarrangement på Musikbiblioteket, en ny festival på musikkonservatoriets parkeringsplads, samt nyslået bestyrelsesmedlem i Songswriters Circle.

”Til Havnekulturfestivalen ville jeg egentlig bare melde mig til med mit band, men så kunne man skrive hvis man havde gode ideér, og så jeg skrev at jeg synes det kunne være fedt at lave en scene med nogle konservatoriebands.  Så ringede de fra festivalen og spurgte hvad det var for noget. Jeg vidste det var lige op til eksamensperioden, så jeg tænkte åh nej… nu gaber jeg over for meget igen, men det endte med at blive rigtigt fedt. Jeg er glad for at det lykkedes. Vi har fået nogle timer på den store scene på Havnepladsen, hvilket jo er mega fedt. Og de blev hurtigt fyldt op med bands, da jeg skrev ud, så vi har også fået nogle tider på en scene der hedder contained art, hvor der er nogle bands der skal spille spredt hen over weekenden.”

Selv deltager Nanna med to bands ved festivalen. Det ene er Chamber Twins som hun stiftede sammen med Anja Backmann Andersen for nogle år siden, og det andet er hendes nye soloprojekt der spiller debutkoncert på festivalen.

”Chamber Twins startede fordi vi skulle varme op til en jam på Kulturmaskinen. Efter det fik Anja og jeg lyst til at spille noget mere sammen. Og så skrev vi vores første nummer og fandt ud af at det var helt vildt fedt at skrive to sangere sammen. Derefter tog vi på Engelsholm Højskole om sommeren, og fik kickstartet sangskrivningen på deres sangskriverhold. Siden da har det bare kørt med at skrive sange og spille koncerter. Vi har fået indspillet nogle demoer og er begyndt at spille koncerter i København og Roskilde. Det går stille og roligt, men det går fremad. Og så er der mit soloprojekt! Jeg har skrevet sange i rigtig lang tid. Jeg tror faktisk også at det var det der gjorde at jeg fik lyst til at udforske musik mere. Nu har jeg så brugt nogle år på at skrive sange til mit eget projekt og har endelig fået samlet et band som jeg er rigtigt glad for. Og vi har debutkoncert i aften. Bandet er en blanding af klassiske og rytmiske musikere. Det startede med at jeg havde skrevet en sang som jeg rigtigt gerne ville have indspillet og jeg hørte bare den sang med et klaver og nogle strygere. Derfor fik jeg den indspillet her på konservatoriet med Iben og Matthias, der spiller henholdsvis violin og cello og to sangere der hedder Anja og Anna, der sang kor på, og så spillede jeg selv klaver. Det kom til at lyde rigtigt godt, så jeg fik lyst til at de være en fast del af bandet. Det var den måde de kom med på.”

Selv om drømmen er at leve af at spille egen musik er hun udmærket klar over, at der en levevej at begive sig ind på.

”Hvis du spiller originalmusik er det rigtigt svært at få penge for det. Det er rigtigt ærgerligt at det er sådan. Jeg ville ønske at jeg kunne lønne de bands der kommer ned på Havnekulturfestivalen, men det kan jeg bare ikke. Selv med tilskud fra konservatoriet kan jeg knapt nok dække deres transportudgifter og udgifter til en lydmand. Jeg ville ønske jeg kunne, men jeg ved også godt hvordan branchen er for musikere der spiller deres egen musik. Vil man frem med sin egen musik bliver man bare nødt til at spille for en øl og en sandwich nogle gange.”

Havnekulturfestivalen er en af Odenses større og veletablerede kulturbegivenheder og Nanna, der har boet i byen siden hun var 18 år gammel, kan med glæde konstatere at byens kulturscene er inde i en spændende udvikling, der giver stadig bedre betingelser for både det etablerede musikliv og vækstlaget.

”Jeg har godt kunne mærke at der sker flere og flere ting i Odense. Bare det at Tinderbox kommer nu og Jam Days, der starter lige om lidt. Der sker jo noget i Odense hele sommeren. Der er også noget der hedder Serafina. Det er en event-duo der arrangerer koncerter for kvindelige musikere. Det er megafedt at der er nogle der bare engagerer sig fordi de har lyst. Vækstlagsmiljøet og den musikalske undergrund bliver større og større. Det smitter når jeg laver sådan nogle ting her og når andre laver nogle ting og man kan mærke at det er populært. Så afføder det nye projekter og ideér. Jeg synes egentlig at jeg selv har en ret stor rolle i miljøet. Fordi jeg har fundet ud at det er noget jeg gerne vil bruge mere tid på er jeg begyndt at komme ind nogle steder hvor jeg kan få noget indflydelse. Jeg er fx lige kommet i bestyrelsen for Songwriters Circle. Og så er jeg i gang med at arrangere en festival på konservatoriet til september forhåbentlig, og vi skal lave nogle ting til kulturnatten på Musikbiblioteket her til efteråret. Liges så snart man begynder at engagere sig i de her ting får man også automatisk et netværk og så spørger folk om man har lyst til at være med.”

Nannas engagement og skaberglæde giver hende ofte en hverdag der er lidt presset på tid. Men for hende er det alt sammen en del af at uddanne sig som musiker. Vil man leve af sin musik skal man ville meget mere end at sidde og øve sig fem timer om dagen.

”Jeg har mange bolde i luften lige nu. Og det er selvfølgelig rigtigt at man skal øve sig og bruge de her 10.000 timer for at blive rigtigt god. Men jeg synes også at det at arrangere, booke og lave de her ting, og at skrive min egen musik er en ligeså stor del af det musikerliv jeg skal have, når jeg er færdig med min uddannelse ved konservatoriet. ”