14.04.2016 18:13

PORTRÆT: PHILIP SKOVGAARD

Philips orkesterprojekt "Big Sky Country" sælger vinyler i ét væk.


Philip Skovgaard og musikerne i orkesterprojektet "Big Sky Country" oplever lige nu stor interesse for vinyludgivelsen ”Movements”. Vi har snakket lidt med bagmanden om musik, vinyl og studierne på Syddansk Musikkonservatorium - og det at tage hele processen omkring en udgivelse i egen hånd. Det er der kommet dette interview/portræt ud af.

Pladens titel siger det bedre end jeg selv kan. Vi har været igennem en rejse og nu er vi nået ud på den anden side med 45 minutters musik, som vi er rigtig stolte af. Det er sådan her jeg altid har hørt Big Sky Country for mit indre øre og nu er det endelig lykkedes! Vi glæder os til at udgive ”Movements” med manér og til vores kommende koncerter”.

Sådan beskrev Philip Skovgaard det omkring udgivelsestidspunktet for ”Movements”. Senere tog det fart, da han delte fotos og et par linjer på nyheds- og underholdningssiden Reddit. Nu er det de danske vinylentusiaster, der skaber travlhed i pakkeriet. De seneste ordrer har betydet at orkestret pt. ligger på førstepladsen på IFPIs offcielle vinylhitliste baseret på salgstal – foran David Bowie, Iggy Pop og Lukas Graham vel at mærke.

Nærstuderer man udgivelsens cover og inlay fremgår det, at du har stort set alle kasketter på: tekstforfatter, komponist, sanger, guitarist, tekniker, producer, grafiker, etc. Er det et bandprojekt eller et enmandsprojekt?

Bandet er et live-band, som har sneget sig med i studiet. Jeg havde egentlig besluttet mig for at leve Brian Wilson-livet med at skrive sange, sende bandet ud på tour og når de så kom hjem, så havde jeg en ny plade klar. Jeg fik dog så meget feedback på materialet, at jeg besluttede at tage det ud på scenen, selvom det ville blive ret transporttungt. Som et en-mandsprojekt med tilhørende liveband, er det dog befriende at kunne træffe de store beslutninger uden at skulle spørge om lov. Det gør kæden meget kortere fra tanke til handling og udførelse.

Der medvirker studerende fra stort set alle studieretninger. Har det været idéen hele tiden - eller er det opstået hen ad vejen?

Det var ikke et bevidst træk at inddrage alle linjer fra start og det har heller ikke været målet på noget tidspunkt. Det har været ren musikerkundskab, som har været grunden til, at dem som medvirker, gør det. Der er så meget forskelligt talent på SDMK og det er berigende at hive folk ind foran mikrofon, som ellers ikke har meget erfaring i det sæde.

Det er givende for begge parter; jeg lærer mange forskellige sprog og de medvirkende lærer noget helt konkret om det tekniske, overdubbing osv. Det greb om sig og der er også mange optagelser, som er endt i den digital papirkurv, fordi det simpelthen ikke var det rigtige for nummeret. På den måde har jeg også trænet mit indre øre og indre smagsdommer, når det kommer til at kunne sammensætte en rollebesætning på papiret.

”Recorded in almost every room” står der skrevet et sted. Er det af lyst eller nød? Naturlig rumklang – er det besværet værd?

At pladen er optaget i stort set alle rum er bestemt af lyst. Det er i sandhed en luksus at have så mange forskellige størrelser og klange tilgængeligt blot ved at flytte sig to meter ned af gangen. Det er en gode, som selv de største studier ikke kan tilbyde deres kunder. Jeg har i perioder haft skolen for mig selv og har bevidst arbejdet på de helt skæve tidspunkter, for at kunne få en mellemgang for mig selv hvor vokalen bare klinger ekstra godt. Det kræver lidt arbejde og en meget flytten rundt, men med den gode lyd in mente, så er det et lille offer. Jeg har til tider forsøgt at åbne min hoveddør med mit nøglekort, så meget har jeg været på konservatoriet i perioder.

Kort tid efter udgivelsen af "Movements" var der pludselig stor interesse på diverse vinyl-fora. Hvordan opdagede omverdenen at du have udsendt et album?

Som jeg tidligere har nævnt, så er jeg selv vinylsamler. Når man samler på noget, så kan man godt lide at vise sit seneste fund frem for venner og/eller omverdenen. Vinyler er ingen undtagelser og da jeg i min begejstring lagde et billede af min egen vinyl op på et vinyl-forum inden sengetid, vågnede jeg op til noget en overraskelse. Det havde fået rigtig meget omtale og jeg fik rigtig mange positive tilbagemeldinger og ikke mindst bestillinger på pladen. Jeg fik travlt den dag med at svare alle på alle de spørgsmål de havde. Det går hurtigt på internettet, så det er ligeså stille dysset ned igen, men jeg modtager stadig et par enkelte bestillinger fra folk som lige falder over mit opslag.

Er der risiko for at musikken i det her tilfælde kommer til at stå lidt i baggrunden for mediet (trefarvet vinyl)?

Mediet har helt sikkert en værdi som blikfang - og det er helt bevidst. Min egen erfaring med mediet siger mig, at det ikke vil overskygge musikken. Det vil tværtimod gøre det endnu sjovere at hive pladen frem og smide den på grammofonen.

Men hvorfor lige vinyl, 180 gr. Og trefarvet?

Jeg er selv pladesamler og jeg er opdraget af en pladesamler. Vi har altid siddet og nærstuderet nye udgivelser, som vi har fået ind af døren og diskuteret hvad vi godt kunne lide ved udgivelsen som helhed. Først og fremmest skal kvaliteten være i top, det virker måske selvsagt, men bare det at trykke på 180g vinyl løfter prisen en del, noget som de fleste producenter sparer væk. Det gør dog, at vinylen har længere levetid og ikke bøjer i forsendelse. Det er to store plusser i en pladesamlers bog. Der skal være noget for øjet, noget for historien og selvfølgelig noget for øret. Det er nogle fintfølende størrelser at imødekomme, men når man selv er en af dem, er det lidt lettere at være i øjenhøjde med manien. 

Big Sky Country – hvad referer navnet til?

Navnet er taget fra den amerikansk stat Montana, hvis kælenavn er “Big Sky Country”. Ligesom Esbjergs kælenavn er “Byen Ved Havet”, så har mange stater i USA noget lignende. Jeg faldt over navnet da jeg så en dokumentar om de indfødte amerikanere og stammernes historie i Montana og synes at det klikkede meget godt. Det var også let at stave, at høre og alle kender de tre ord.

I dag har jeg dog lidt blandede følelser omkring navnevalget, men det er udelukkende af tekniske grunde. Der findes utallige sider om Montana og Big Sky Country på Google. Google SEO er ikke det første man tænker på når man skal finde på et bandnavn, så det har altså været en kamp at komme op af listen, men vi nærmer os i takt med, at bandet får mere omtale og at vi har rykket mere aktivitet over på vores eget site.
 

Man fornemmer en kærlighed til hjemstavnen. Hvad er det med dig og Esbjerg?

Jeg er sikker på at alle hjembyer har meget at byde på, hvis blot man leder. Enten vokser man ud af det, op af det eller ned i det. Lou Reed og John Cale sagde det bedst i deres Warhol-tribute “Small-town”: “When you're growing up in a small town. You know you'll grow down in a small town. There is only one good use for a small town. You hate it and you'll know you have to leave.” Jeg hørte dette nummer i en tidlig alder og besluttede at det ikke skulle blive mig. Det er federe at leve Mads Skjern-drømmen og starte noget op i en by som ikke er udsultet og forpint, men som netop har en masse uberørte områder, både kulturelt og på et idé-mæssigt-plan. Det meste er ligesom prøvet af i de større byer og det skal virkelig batte for at åbne folks øjne. Jeg befinder mig ikke så godt I at skulle bygge noget op, som er 50/50 indhold og bling-faktor. Det er federe at være ærlig med det man laver. Om der er højere til loftet her i byen har jeg ikke fået helt testet af endnu, men indtil videre er mine idéer blevet godt modtaget.

Du er studerende på elektronisk musik og lydkunst og laver en semiakustisk udgivelse på et analogt medie? Forklaring udbedes!

Hele pladen er optaget digitalt ind på min harddisk og computeren har været et uundværligt værktøj for min arbejdsproces. Jeg har kunnet arbejde, hvor jeg ville og når jeg ville. Det ville ikke have været muligt, havde jeg optaget det i et studie. Skulle jeg have lavet denne plade for blot få år siden, ville det have været mere bøvlet med det tekniske og det er befriende, at vi teknisk er kommet så langt, at man kan optage en hel plade, med et professionelt resultatet, ved hjælp af et lille interface - så længe man har lidt tålmodighed på CV’et. Pladen er i den forstand ikke så typisk elektronisk, men computeren har været “alteret” og har været fuldstændig essentiel for at nå i mål. Den er samlingspunktet. Der hvor det begynder og der hvor det færdiggøres.


Se mere om Philip og Big Sky Country:

www.bigskycountry.dk

www.facebook.com/bigskycountrydk

www.10fingers.dk