Om koncerten

PROGRAM:

P. Vasks: Cellokoncert nr. 2 - Klatbutne (Presence)

E. Bloch: From Jewish Life

A. Vivaldi: Dobbeltkoncert for 2 celli i g-mol, RV 531

G. Sollima: Violoncelles, Vibrez!

 

Ved Presence vil Ensemble Hermes' to faste cellister, tvillingesøstrene Gabriella og Rebecca C. S. Fuglsig, optræde som solister med ensemblet i et repertoire, hvor hvert værk på hver sin måde omhandler at være til og at være nærværende; nærværende efter en tid, hvor hele klodens befolkning har været tvunget til at være fraværende. Fraværende fra alle de ting, der tidligere samlede os - koncerter, familiefester, ja selv en middag rundt om langbordet.

Koncerten indledes med hovedværket, nemlig Vasks’ Cellokoncert nr. 2 med tilnavnet Klatbutne (Presence). Vasks har selv givet følgende forklaring på titlen: “ved hvilken (Presence) jeg mener, at jeg er her. Jeg er ikke fjern. Med hvert et åndedrag er jeg til i denne verden - med alle mine idealer og drømme for en bedre verden.” I denne cellokoncert og i den følgende suite, vil I kunne opleve Gabriella C. S. Fuglsig som solist.

Efter Presence leder det næste stykke musik os mod meditation, refleksion og aftenbøn: Ernest Blochs suite From Jewish Life består af satserne Prayer, Supplication og Jewish Song, der tilsammen fremmaner den dybe jødiske ånd og tradition, der om noget er inderligt, insisterende og nærværende.

Bloch’s melankolske suite efterfølges af Vivaldis eneste dobbeltkoncert for to celli. Her vil Gabriella C. S. Fuglsig få selskab af tvillingesøsteren Rebecca C. S. Fuglsig. Koncertens kadence-lignende åbning gør det klart, at værket har en stærk og insisterende aura omkring sig, som får en mere sørgmodig og smuk karakter i den langsomme 2. sats. Værket afsluttes med den vilde sidste sats, som får publikum til at sidde på stolekanten frem til sidste akkord.

Koncerten afsluttes med det nærmest rockede stykke Violoncelles, Vibrez! af den italienske komponist Giovanni Sollima, som ligeledes har de to tvillingesøstre i front som solister.

Koncerten gennemføres med støtte fra Odense Kommune - Odense Musikudvalg, William Demant Fonden, Beckett Fonden samt Knud Højgaard Fonden.