Om koncerten

Women in Space and Time
Eurydike, Akhmatova, Boudicca

 

Tapperhed, kærlighed og et blik til en lysere fremtid er et tema i mit eget liv som slægtning af kvindelige pionerer i det vestlige USA  og de sydfynske øer. De værker jeg har valgt til denne musikdramatiske koncert har flere lag af fortællinger om kvinder fra forskellige tidsperioder (time) og verdener (space). Eurydike, Boudicca og Anna Akhmatova står alle på tærsklen til undertrykkelse, men i dette øjeblik strider de imod, kaster omgivelsernes forventninger fra sig, og tager ejerskab over deres egne værdier, tanker og vilje. Fra dette sted kæmper de alle imod undertrykkelsen.

I 2019 søgte Nina Smidth-Brewer ind på Syddansk Musikkonservatoriums solistklasse med et mål og en vision om at lave kammermusik og arbejde med ny musik af danske komponister. Hun har i sin tid på solistklassen derfor undersøgt og fundet frem til tre værker, der dækker over hendes interessefelt og samtidig er forbundet tematisk i det hun har valgt at kalde Women in Space and Time.

 

Erik Norby 5 sange til digte af Poul la Cour (1996)

Erik Norbys sangcyklus søger kærlighedens udtryk i den vilde naturs voldsomhed gennem et poetisk og dragende melodisk tonesprog. Jeg har fundet inspiration i disse sange til at forstå den søgen, Eurydike må have været efterladt med, da hun blev fanget i underverdenen. Her er hun ganske vist efterladt uden Orfeus’ forelskede blik, men netop uden hans blik, kan hun se sig selv på ny; først i døden vækkes hun til live. 

 

John Frandsen Boudicca (1997)*

John Frandsens Boudicca er en fortælling om den keltiske dronning, der i år 61 ledede en revolt mod Romernes besættelsesmagt. Kammeroperaen, skrevet for solo sopran, slagtøj, obo og guitar, undersøger sårbarheden bag heltindens modige handlinger. 

Mit ensemble, Duo Cæcilia, og jeg har over de sidste to år arbejdet intenst med netop dette værk. Dette udmundede i en mini turne i 2021, hvor vi blandt andet opsatte operaen på Den Fynske Opera i Odense. Brian Bo Jensen fra Operamagasinet Ascolta skrev i den forbindelse følgende “John Frandsens tonesprog er drømmende lyrisk og æterisk. Der er noget Britten’sk udefinerbart over hans måde at kombinere tonerne på, hvilket understreger det sanselige element i forestillingen, og samtidig er der i kraft af den omfattende mængde slagtøj en energisk rytmik som kontrast. Sopranstemmen falder naturligt og trygt ind i disse kontrasterende rammer, så det er et helt og fuldt mesterværk, publikum oplever.” 

*Til koncerten vil man opleve en komprimeret udgave af operaen.

 

John Tavener Akhmatova Songs (1993)

Anna Akhmatova (1889-1966) levede og skrev under Stalins regime og er en af Ruslands største digtere. Trods heftig censorering og kunstnerisk undertrykkelse valgte Akhmatova at blive i Sovjetunionen under Stalins styre for at bære vidnesbyrd. De fem sange jeg har valgt fra Taveners sangcyklus, skrevet for cello og sopran illustrerer Akhmatovas kunstneriske virke under Stalins regime. Hendes digte hylder digtning i en tid, hvor kunsten censureres. 

 

Program:

Tavener, John (f. 1944-2014) Akhmatova Songs (1993) for sopran og cello
1. Dante
3. Boris Pasternak
4. Couplet
5. The Muse
6. Death


Nicole Hogstrand, cello


Norby, Erik (f. 1936-2007) 5 Paul la Cour- lieder (1996)
1. Jeg har sagt dig det…
2. Sove med Månen…
3. Deres altid rene Øjne
4. En Time med dig
5. Fortryllede Dage


Anne Mette Stæhr, flygel


Frandsen, John (f. 1956) Boudicca (1997)
1. Overture 
2. Still no one moves 
3. At dusk 
4. But why in hunting 
5. Then fate moved swiftly 
6. And so I spoke 
7. And now this night 
8. And now as dawn 
9. Ah infant day! 
10. Boudicca dress! 
11. The Battle 
12. How many 
13. Alone again
14. They do not move by night 
15. Without regret I stand alone 
16. And so I feel this night 


Maria Lundbak, obo
Jesper Sivebæk, guitar
Malte Vendelby, slagtøj

 

 

Medvirkende:

Nicole Hogstrand, cello
Maria Lundbak, obo
Jesper Sivebæk, guitar
Malte Vendelby, slagtøj
Anne Mette Stæhr, flygel

Marlene Smith, instruktør
Anne Sofie Skjold Møller, scenograf