TEDMA

The European Digital Music Academy (TEDMA) er et projektsamarbejde mellem videregående uddannelsesinstitutioner og festivalorganisationer fra Danmark, Holland, Frankrig samt Tyskland. Målet er at opnå nye indsigter om digitale færdigheder inden for musikproduktion, distribution, promotion og publikumsengagement.

TEDMA er finansieret af Erasmus+.

 

OM TEDMA

The European Digital Music Academy 


Dette projekt udspringer af et presserende behov for at tilpasse musikuddannelsen i livemusiksektoren til kravene i den digitale transformation og for at tilbyde innovative, praktiske læringsmetoder. Med vores metode ønskede vi at forbedre både de digitale kompetencer og de tværfaglige færdigheder hos musikstuderende og unge professionelle i musikbranchen. Projektet tager fat på fem centrale udfordringer:

1. Digital transformation: Livemusikbranchen står over for en dybtgående transformation. Nye forbrugervaner og den stigende efterspørgsel efter digitale, multisensoriske oplevelser kræver, at musikere og deres uddannelsesinstituttioner integrerer moderne digitale færdigheder i undervisningen.

2. Digitale færdigheder i studieordningerne: Mange videregående uddannelsesinstitutinoer mangler i dag målrettet læringsindhold og metoder til digital musikproduktion, kunstnerisk visualisering og publikumsinddragelse. Vi ønsker at forankre digitale færdigheder mere solidt i undervisningen gennem praktiske moduler.

3. Tværfaglighed: Konservatoriernes læseplaner indeholder ofte ikke en fuldgyldig tværfaglig tilgang. I betragtning af den stigende betydning af tværfagligt samarbejde inden for musik, teknologi, visualle medier, mv er dette behov et centralt projektmål.

4. Arbejdsbaseret læring: Praksisorienteret, arbejdsbaseret læring er ikke alment udbredt på alle uddannelsesinstitution, selv om det giver de studerende vigtige færdigheder i forhold til musikmarkedets krav.

5. Grænseoverskridende netværk: Netværk mellem nationale uddannelsessystemer er nødvendige for at udveksle bedste praksis inden for digitale musikkompetencer og for at fremme langsigtet internationalt samarbejde.

 

Deltagende institutioner og organisationer:

Stiftung Neue-Musik Impulse (Tyskland)
TH Lübeck (Tyskland)
Syddansk Musikkonservatorium (Danmark)
Hanzehogeschool Groningen (Holland)
SPOT Groningen (Holland)
IMFP (Frankring)
SYL Production (Frankrig)


Rapporter og projektresultater:

 

----------------------------

 

Introduction to the TEDMA project
The digitalisation of the music sector, inflicting new approaches to practice, production, communication and performance of music, raises the question of the necessity in the evolution of higher music education curricula. The European Digital Music Academy (TEDMA) was therefore created to address this much-needed innovation process in the live music sector and music education. Experts from four higher music education institutes and three music industry companies from four different countries, Germany, the Netherlands, France and Denmark, worked together to analyse during two years the current stand of digital skills training in higher education institutes and develop a training methodology for these institutions that effectively transfers digital skills to music students.

Participating pinstitutions:

Stiftung Neue-Musik Impulse (Germany)
TH Lübeck (Germany)
Syddansk Musikkonservatorium (Denmark)
Hanzehogeschool Groningen (Netherlands)
SPOT Groningen (Netherlands)
IMFP (France)
SYL Production (France)

 

Read about the methods and findings here


Find the official TEDMA website here: http://www.classicalbeat.de/akademie/tedma-concept