Benspændets kunstneriske potentiale

Christina Holm Dahl, KUV (2018-2019)

I den klassiske musikverden arbejdes der som regel med en kunstnerisk ide og udfoldelsen af den ud fra dens eget perspektiv. Hvad sker der, hvis vi vender processen om og bearbejder ideen ud fra konteksten, her eksemplificeret ved det tænkte publikum og den kontekst den kunstneriske ide sættes ind i?

Benspændets kunstneriske potentiale

I den klassiske musikverden arbejdes der som regel med en kunstnerisk ide og udfoldelsen af den ud fra dens eget perspektiv. Hvad sker der, hvis vi vender processen om og bearbejder ideen ud fra konteksten, her eksemplificeret ved det tænkte publikum og den kontekst den kunstneriske ide sættes ind i? Begrænser det den kunstneriske udfoldelse af materialet, så det bliver en ’light’-version, eller kan det tværtimod være givende for materialets udfoldelse?

Christina Holm Dahl har igennem 10 år indsamlet repertoire inden for den ny kompositionsmusik til en solokoncert for sanger. Selve koncerten og dele af den har været opført løbende i ny musik-kredse med en indbygget forståelse for værkerne og det særlige tonesprog og performative element. Denne fascination af solokoncerten er oprindelig udsprunget af Christinas uropførelse og efterfølgende mange opførelser af Peter Maxwell Davies’ soloopera The Medium, som hun bl.a. har turneret med på gymnasier. Den gang oplevede Christina mødet med de unge som utroligt givende, ligesom de efterfølgende samtaler om værket gav mange gode refleksioner på begge sider. Samtidig var der helt klart tale om et møde mellem to meget forskellige verdener, som med fordel kunne medieres.

Måske kan netop kunstens formater skabe mulighed for at kombinere formidling af det omfattende fagstof med rum til at undres?

Projektet er her at undersøge to ting parallelt og i samspil:

  1. Kan kunstens formater skabe mulighed for at kombinere formidling af et omfattende fagstof med rum til at undres? Hvad er faldgruberne og hvad er styrkerne?
  2. En entreprenørmæssig vinkel: Hvis projektet er udviklet direkte til en målgruppe, kunne man forestille sig, at det var mere økonomisk bæredygtigt, men hvordan gøres det inden for et relativt smalt kunstnerisk felt på en kunstnerisk valid måde?

Ambitionen var at udvælge, sammensætte og opføre et program af værker for solosang ud fra et større bagkatalog til en koncert/performance-lecture for gymnasieelever. Det skulle sætte fokus på den menneskelige stemme i musikken, særligt den mere eksperimentelle og performative del. Det skulle matche gymnasiets læreplaner og rammer. Det skulle være god formidling for netop den målgruppe. Og det skulle stadig være et stærkt kunstnerisk udsagn med plads til at undres, dvs. ingen ’light’-versioner.

Proces:

Efter en længere proces med studier af gymnasiernes læreplaner i musik og interviews med en række fagpersoner (Hanne Kragelund, gymnasielærer og pædagogisk leder ved Favrskov Gymnasium, Barbara Simonsen, dramaturg og kunstnerisk leder af Teater Seachange, Jesper Gottlieb, producent for Levende Musik i Skolen og Peter Kunz, underviser ved Skuespillerskolen), begyndte arbejdet med at skabe en performance talk bygget netop til denne situation. Et repertoirekatalog på 2 timer blev kogt ned til blot et enkelt værk og arbejdsoverskriften blev Den kunstneriske proces fra ideen om et værk til uropførelse, set fra musikerens perspektiv. Det behandlede værk er en 8 minutters solo skrevet til Christina Holm Dahl af komponisten Hans-Henrik Nordstrøm i 2018, med titlen Nocturnos de la ventana til et digt af Federico Garcia Lorca, uropført på Suså Festival 2018.

Indholdet af performance talk’en er struktureret ud fra metoden Mapping, som er en kortlægning af en proces. Alt tages med i den indledende kortlægning, herefter udvælges de vigtigste fortællinger og der skrives et manuskript, indeholdende både talte tekster, tekstimprovisatoriske elementer, bevægelse og musik.

Uropførelsen fandt sted i oktober 2019 på Favrskov Gymnasium. Performance talk’en blev opført 3 gange, for forskellige klassetrin og musikniveauer. Den blev efterfulgt af dialog mellem udøver og gymnasielever. Evalueringen viste, at der både for gymnasieelever og deres underviser blev skabt præcis det ønskede undringsrum og på samme tid dækket et meget stort fagområde og skabt indgange til at arbejde videre med mere fordybningskrævende områder i undervisningsstoffet.

Udøveren oplevede et meget tættere møde med sit publikum end i traditionelle formater.

Det vil være naturligt at videreudvikle og afprøve benspænds-principperne og mapping-teknikken på andre områder. 


 

Præsentationer

  • Opførelser Performance talk på Favrskov Gymnasium oktober 2019
  • Opførelser Performance talk på SDMK for besøgende gymnasieelever 2019 + 2020
  • Præsentation af hele projektet på Odense Musikbibliotek og på SDMK (DNA of Music) 2019 + 2020

Undervisningsforløb på SDMK på solistniveau om Benspændets potentiale i marts 2021.


 

Artikel

ARTIKEL: Hanne Kragelund & Christina Dahl: Et kig i maskinrummet - en performance talk målrettet gymnasieelever

LÆS/HENT SOM PDF

Læs på hjemmesiden


 

Podcast