Om projektet

Dette projekt er inspireret af mine oplevelser de seneste 4 år som underviser på folkemusiklinjen på konservatoriet i Esbjerg.

Min opgave har været at undervise i den helt traditionelle del af den danske folkemusiktradition, og det har på mange måder været en øjenåbner for mig.

Der er nemlig sket et stort skift i de forudsætninger de studerende kommer til folkemusiklinjen med. Kendskabet til den traditionelle dansemusik har tidligere været større, og mange af de nye studerende har ikke baggrund i folkemusikmiljøet.

Derfor er det blevet vigtigere for os undervisere at integrere den traditionelle musik i undervisningen på folkemusikuddannelsen, for at sikre at alle studerende har et grundigt kendskab til det grundlag som alt det andet bygger på.

Det betyder også, at vi bliver nødt til at kaste et blik på den måde vi underviser i den traditionelle musik på. For hvordan formidler man noget så flygtigt som en gehørsbåret musiktradition uden at den bliver fastlåst og kunstig?

Det er den udfordring jeg har prøvet at tage op i denne opgave.

Jeg har taget udgangspunkt i den måde jeg selv lærte at spille på i folkemusikmiljøet, og har prøvet at bære det bedste med derfra, men har undervejs måtte sande, at der er brug for en mere præcis måde at tale om den traditionelle musik og dens elementer på.

Det har resulteret i en række kompendier til brug for undervisere i traditionel musik. Dels en række melodikompendier med grundstof, dels et oplæg til en metodik, hvor et gehørsbaseret sammenspil giver musikken liv og kraft.

Jeg kalder det 'fritspilsmetoden', da den er baseret på improvisation og åbne ører.

Anden del af opgaven består af en række refllektioner og betragtninger om brugen af denne metode i praksis og om undervisning i folkemusik generelt.

Det er mit håb, at denne opgave kan sætte nogle tanker igang hos folkemusikere og undervisere om hvordan vi videregiver ikke bare musikken, men det bedste fra folkemusikkulturen, taw'et og fortællingerne.

LÆS/DOWNLOAD

LÆS ELLER DOWNLOAD DET SAMLEDE PROJEKT HER ELLER FIND DE ENKELTE AFSNIT I OVERSIGTEN NEDERST PÅ SIDEN


 

metode og arbejdsproces

Et par ord om metode og arbejdsproces:

Mit opdrag til dette projekt var følgende:

Projektet skal kvalificere den indledende sammenspilsundervisning på konservatoriet, som har direkte afsæt traditionel dansk musik.
Selvom uddannelsen repræsenterer mange forskellige genrer af traditionel og kontemporær musik, udgør den traditionelle danske musik den unikke kerne i folkemusikuddannelsen på SDMK.

Frey Klarskov ønsker med projektet bl.a. at udvikle en metode ift. traditionelt sammenspil og et basissmateriale til undervisningsforløb om dansk traditionel musik, der er relevant for alle instrumenttyper.

Ud fra dette har jeg struktureret arbejdet som følger:

  • Jeg har undersøgt og sammenfattet mine egne oplevelser med undervisning i folkemusikmiljøet. Både baseret på hvordan jeg selv har modtaget og givet undervisning, og mine generelle oplevelser i folkemusikmiljøet.
  • Jeg har forsøgt at definere nogle træk ved den traditionelle form for formidling af musik og dens fordele og begrænsninger.
  • Dernæst har jeg, i mødet med konkrete pædagogiske udfordringer, forsøgt at udvilke denne praksis til en metode der kan benyttes i en anden type undervisningsmiljøer, f.eks på konservatoriet.

Denne udvikling er sket i samspil med løbende tilbagemeldinger fra studerende, egne reflektioner og samtaler med kolleger.

  • I sammenspilsmetoden har jeg taget udgangspunkt i nogle musikalske træk, som jeg mener man kan kalde traditionelle og udviklet en måde at formidle dem på og benytte i sammenspilsundervisningen.
  • I melodikompendierne har jeg forsøgt at opsamle den viden jeg selv har fået om den traditionelle musiks melodiformer, spillestil og kontekst. For at sikre at denne 'tavse viden' ikke kun var mit eget tankespind, har jeg løbende sparret med gode kolleger. Jeg har forsøgt at gøre kompendierne så objektive som muligt med henvisninger til traditionelle kilder.

Oprindeligt var det min plan løbende at afprøve dette materiale med den BA1-årgang jeg skulle underviser i år, men desværre havde vi den situation, at der ikke begyndte nogle nye studerende i sæsonen 2023-24.

Derfor ligger den samlede metodik som et oplæg, men jeg har dog i store træk undervist ud fra disse principper igennem de seneste år, og evalueringerne fra de studerende har givet et tydeligt billede af hvordan de forskellige elementer er blevet oplevet.

  • Ud fra disse tilbagemeldinger og mine egne oplevelser som underviser har jeg gjort mig nogle tanker om formidlingen af den traditionelle musik, hvilket har udmøntet sig i reflektions-delen. Her anlægger jeg et mere subjektivt syn, og forsøger at reflektere over mine oplevelser med brug af metode, pædagogiske overvejelser og den traditionelle musiks plads og relevans på folkemusiklinjen.

 

Indholdsfortegnelse:

Læs eller download de enkelte afsnit herunder, eller hent det samlede projekt her.


Indledning:

  • Et par ord om metode og arbejdsproces
  • Indholdsfortegnelse.

Melodikompendier I-V:

  • Introduktion til melodikompendier
  • Polka
  • Vals
  • Schottish
  • Hopsa
  • Melodier i 6/8

Sang og sangere i undervisningen I-II

  • Arbejdsmateriale - traditionel sang
  • Overvejelser om sang i undervisningen

Fritspilsmetoden I-III

  • De tre lag, 4 dogmer og lidt om rigtigt og forkert....
  • Harmonik i traditionel dansk dansemusik
  • Guide til skidtspil

Litteraturliste, brug af kilder

  • Liste over anvendt materiale og lytteopgaver
  • Overvejelser om brug af traditionelle kilder

Reflektioner

  • Erfaringer og overvejelser om traditionel metodik og fritspilsmetoden
  • Faget sammenspils rolle på bacheloruddannelsen

Evalueringer fra de studerende

  • Kræver login

Afrunding

Hvem står bag?